TeknoFlas.com – Hilangnya pesawat Malaysia MH370 yang hampir tiga minggu ini menimbulkan konflik baru. Hubungan antara negara Malaysia dan juga China kini merenggang. Seperti kita ketahui, hampir separuh lebih penumpang MH370 yang hilang merupakan warga kenegaraan China. Kecaman dan hujatan untuk Malaysia pun datang dari berbagai pihak, salah satunya dari artis cantik China Zhang Ziyi.

Lewat Weibo, Artis Cantik China Ungkapkan Kekesalan Tragedi Pesawat Malaysia Airlines MH370
Seperti Dikutip dari Merdeka, Jumat (28/3/2014) Zhang Ziyi menyatakan kemarahannya lewat akun Weibo, yakni sejenis media sosial diChina. Aktris dalam Memoirs of Geisha dan Crouching Tiger, Hidden Dragon ini menyayangkan tindakan Malaysia yang dinilai tidak serius mencari MH370.

“Pemerintah Malaysia, anda menyakiti dunia! Kami mencari pesawat tetapi anda mengutamakan politik.”

“Pemerintah Malaysia, anda salah. Anda salah kerana tidak memikul tanggungjawab sepatutnya sebagai pihak bertanggung jawab. Anda salah kerana mengutamakan usaha politik berbanding menghormati nyawa.

“Anda salah kerana tidak menghormati usaha seluruh dunia, termasuk usaha China untuk mencari kebenaran,” tulisnya dalam Weibo.

Tidak hanya Zhang Ziyi yang kecewa terhadap Malaysia, penyanyi China Chen Kun pun juga bersikap demikian. Bahkan kata – kata yang ia tuliskan sangat keras yakni Chen akan memboikot keseluruhan produk Malaysia. Dan ternyata salah satu penumpang pesawat naas tersebut adalah seorang aktor China bernama Ju Kun yang juga pernah bermain film dengan Zhang Ziyi.

Kemarahan warga China memuncak ketika perdana Mentri Malaysia Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pesawat berakhir di Lautan Hindia dan tidak ada korban yang selamat. Pernyataan itu sangat disayangkan karena belum ada bukti – bukti yang menguatkan pernyataan tersebut. Dan Malaysia dinilai menutupi fakta – fakta seputar pesawat MH370 yang hilang.